søndag den 11. april 2010

Køkkenhavefræsning og anlæg af blomsterbede

Sidste weekend var vejret fantastisk, så der blev igen knoklet i haven.

Lørdag gravede jeg ud til to nye blomsterbede. I t-shirt, med fare for at pådrage mig en forkølelse - men kombinationen af solskin, fuglesang og hårdt arbejde fik mig altså til at smide trøjen (den pink klat på fotoet herunder). Og det gik fint, ingen snue efterfølgende :-)


Fik også beskåret bærbuske (solbær og stikkelsbær) og et par mindre frugttræer. Mangler stadig en stige, før de store gamle træer kan få en tur.

Efter dagens dont tog jeg toget til Sakskøbing for at være klar til den følgende dag:


Søndag fik jeg igen stor hjælp af mine forældre.

Først kørte vi til Horbelev og besøgte min gode kollega Linda. I hendes have er der et staudebed som blomstrer fra april og til frosten kommer! Nu trænger det imidlertid til en omgang, og da der ville blive en del planter til overs ved opgravning og deling, måtte jeg komme og hente dem til min have. Vi kørte derfra med hvad der ville have kostet en formue i planteskolen :-)

Videre til Vordingborg. Her gik min mor om bord i samtlige bede med den medbragte havefræser. Far tjekkede olie på motorplæneklipperen og samlede min fødselsdagsgave fra dem: en spritny trillebør! Jeg fik også en hækkesaks og en lille beskæresaks. Supergode gaver!!


Efterhånden som bedene blev færdige, fik jeg med min fars hjælp plantet stauderne i blomsterbedet og jordbær i køkkenhaven.

- En god kaffepause i solen blev der også tid til -

Dagens opgaver omfattede desuden:
- flytning af en vinstok
- stabilisering et meget vakkelvornt plankeværk ind mod nabogrunden
- flytning af en stikkelsbærbusk som stod og gemte sig i en hæk (det er utroligt så mange planter jeg bliver ved at finde rundt omkring ...)
- flytning af en regnvandstønde, så der nu er opsamlingsbeholdere under samtlige tag-nedløbsrør. Man kan jo lige så godt udnytte det vand, der falder på grunden, i stedet for at rende ud på stien og hente vand fra hanen!
- hentilling af 'overskudsplanter' fra min mors krydderurtehave (løvstikke, æblemynte, purløg m.fl.) på en beskyttet plads i skyggen, indtil jeg får lavet et bed til dem under æbletræerne i nordhaven.

4 kommentarer:

  1. Du er for vild Mette :) Og fedt at dine forældre deltager så meget og vidste præcis hvad du skulle have i fødselsdagsgave :)

    SvarSlet
  2. Det havde vi skam fået at vide ;-)>

    SvarSlet
  3. Nå ja, så var det da så meget lettere :D

    SvarSlet
  4. Ja, egentlig ville de give mig et tilskud til et tv, men en trillebør er da meget bedre. Fjernsyn får jeg først brug for til vinter :-)

    SvarSlet